Wat is acne

Acne vulgaris is een aandoening die vaak voorkomt tijdens de puberteit. Het is een aandoening van het haar- talgkliercomplex. Talgklieren monden meestal uit in haarzakjes. Deze talgklierfollikels komen overal op het lichaam voor, behalve in de handpalmen en op de voetzolen.  Acne komt het meest voor op het gezicht, borst en rug, en kan leiden tot ernstige ontstekingen en littekenvorming. Talg heeft een aantal belangrijke functies, namelijk: het voorkomen van vochtverlies uit de huid, het beschermen tegen bacteriën en schimmels, en het soepel houden van de huid. Wanneer de talgklieruitgang verstopt raakt, ontstaat acne.

Naast de gewone acne die veel in de puberteit voorkomt, bestaan er ook andere vormen van acne. Zoals Acne Tarda die op latere leeftijd ontstaat en Acne Conglobata  die gepaard gaat met grote onderhuidse ontstekingen die ontsierende littekens achterlaten.

Verschillende factoren spelen een rol…

Verschillende factoren spelen een rol bij het ontstaan van acne. Hormonale verandering in de pubertijd is de meest voorkomende oorzaak. Dit zorgt voor de nodige veranderingen in de huid. Hierdoor worden de talgklieren in het gezicht, op de borst en op de rug groter en produceren meer huidsmeer en/of talg. Door dit proces raakt de talgklier verstopt en van binnen kan gaan scheuren, waardoor er bacteriën bij kunnen komen en een rode pijnlijke ontsteking veroorzaken. Andere factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan of verergeren van acne zijn overmatig krabben, uitknijpen, stress, druk en/of wrijving van de huid,genetische factoren, geneesmiddelen, en afsluitende cosmetica. Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen acne verergeren.

Acne littekens

Wanneer de acne wegtrekt kunnen er rode verkleuringen en  dieper gelegen putjes achter blijven in de huid. Littekens kunnen in de loop van de jaren wel iets verbeteren, maar verdwijnen nooit helemaal. Bij bijna elke vorm van acne is er kans op littekenvorming. Hierdoor is het van belang om acne op een vroege stadium onder controle te krijgen.

Intake Acne

Om acne of acne littekens zo goed mogelijk te behandelen, vindt er eerst een uitgebreid vrijblijvend intakegesprek plaatst waarbij de huidtherapeut een huidanalyse uitvoert en alle mogelijke behandelingen met u bespreekt. De huidtherapeut zal een persoonlijk behandelplan opstellen en deze met u bespreken. Ook worden er voor -en na- foto’s gemaakt om zo het resultaat goed te kunnen evalueren.  De thuisadviezen die noodzakelijk zijn om de behandeling te ondersteunen  zullen ook besproken worden.

Acne behandeling

Gelukkig kunnen acne en acne littekens op verschillende manieren toch goed behandeld worden door middel van een medische peeling en of microneedling.

Afhankelijk van de ernst en de mate van de acne/ acne littekens zijn gemiddeld 2 tot 6 behandelingen nodig in een tussenperiode van 2-4 weken. Voor een optimale resultaat van de behandelingen adviseren wij het gebruik van een goede zonbescherming en thuisproducten.