Littekens en Striae

Bijna iedereen heeft wel een litteken, hetzij littekens als gevolg van acne, of littekens na een operatie. Het is niet mogelijk een litteken volledig te laten verdwijnen. Wel zijn er behandelmethoden die de zichtnaarheid verminderen of het aanzien van een litteken verbeteren.

Hoe ontstaan littekens?

Om te kunnen begrijpen hoe een litteken ontstaat, is het belangrijk iets te weten over het verloop van wondgenezing. Een wond geneest in drie fasen. De ontstekingsfase duurt één tot vier dagen vanaf het ontstaan van de wond. Tijdens deze fase reinigt het lichaam de wond en begint de eigenlijke wondgenezing waarbij littekenweefsel en collagene vezels worden aangemaakt. De regeneratiefase duurt van de vierde tot de eenentwintigste dag. Bloedvaatjes, collageen vezels, lymfevaatjes en zenuwen gaan zich in deze fase herstellen. De rijpingsfase begint de eenentwintigste dag en kan een jaar (of langer) duren. In deze fase ontstaat er een evenwicht tussen de aanmaak en afbraak van collageen vezels. Het litteken wordt minder rood, oppervlakkiger en soepeler.

Littekens ontstaan als de wondgenezing wordt verstoord. Zo‘n verstoring kan verschillende oorzaken hebben, zoals een infectie, een slechte algehele conditie of een slechte doorbloeding van het wondgebied. Bovendien genezen wonden op sommige plaatsen van het lichaam moeilijk.

We onderscheiden verschillende soorten littekens die elk om een andere aanpak vragen.

Acne littekens

Littekenweefsel ontstaat na beschadiging van de huid. Bij acne wordt deze beschadiging veroorzaakt door de heftige ontstekingsreactie in de huid. Meestal geldt dat er een direct verband bestaat tussen de ernst van de ontsteking en de mate van littekenvorming in reactie daarop. Sommige mensen ontwikkelen echter ook relatief grote littekens op basis van vrij oppervlakkige en kleine acne-ontstekingen. Het blijkt dat de gevoeligheid voor het maken van littekens sterk verschilt per persoon. De littekens treden op als putjes, deukjes, verheven plekjes en andere onregelmatigheden op de huid.. Er kunnen roodbruine kleurverschillen zichtbaar zijn, poriën zijn grof en de huid voelt vaak onregelmatig aan. Voorkom acne littekens door een actieve acne altijd zo snel mogelijk onder controle te krijgen door middel van de juiste behandelingen en juiste thuisverzorging. Afhankelijk van de ernst van de acne littekens, zijn verschillende behandelingen mogelijk zoals een medische peeling of microneedling.

Striae

Striae, striemen of zwangerschapsstriemen zijn strepen in een rode of blauwpaarsachtige kleur op de huid. De plekken waar striae zich het snelst vormt zijn de borsten, buik, heupen, billen, bovenbenen en het gebied rond de oksel. Het zijn als het ware kleine scheurtjes in de vezels van de huid. Striae vormt zich op de huid als het menselijk lichaam toeneemt in omvang, bijvoorbeeld bij zwangerschap of snel in gewicht aankomen.
Striae komen vaak voor:

• na zwangerschap
  • tijdens de groei, in de puberteit
  • door gewichtsschommelingen
  • door hormonale stoornissen

Intake

Om de littekens zo goed mogelijk te behandelen, vindt er eerst een uitgebreid vrijblijvend intakegesprek plaatst waarbij de huidtherapeut uw huid analyseert. De huidtherapeut zal een persoonlijk behandelplan opstellen en deze met u bespreken. Ook worden er voor -en na- foto’s gemaakt om zo het resultaat goed te kunnen evalueren. De thuisadviezen die noodzakelijk zijn om de behandeling te ondersteunen zullen ook besproken worden.

Behandeling

De huidtherapeut kan problemen behandelen die zich kunnen voordoen bij een litteken: hypertrofie (collageenophoping), roodheid, pijn, jeuk, verkleuring, verharding, verkleving, slechte doorbloeding, bewegingsbeperking en oedeem (vochtophoping).De meest voorkomende behandelingen zijn:

• Camouflagetherapie.
  • Littekentherapie door middel van massagetechnieken ter vermindering van: jeuk en pijn, hypertrofie, verklevingen, doorbloedingsstoornissen en oedeem.
  • Chemische peeling; hierbij wordt het bovenste laagje dode cellen verwijderd. Dat zorgt voor afvlakking van het litteken.
  • Microneedling; doordat er kleine wondjes in de huid wordt gemaakt,zorgt dit voor wondgenezingsproces. Hierbij wordt collageen aangemaakt en de elastine vezels worden langer en sterker, waardoor een litteken vlakker wordt.

De microneedling is een revolutionaire, veilige behandelmethode om littekens/striae te verminderen door het stimuleren van de huidvernieuwing. Met 2 tot 4 behandelingen zal de littekens/striae aanzienlijk vermindert zijn, de rood zal afnemen en de huid zal er egaler en gladder uitzien.